Svedala kommun: Från nedersta skiktet till plats 44 – en arrangerad framgångsberättelse?

Bakgrund: Sveriges företagsovänligaste kommun

Mellan 2017 och 2020 rasade Svedala kommun i Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet.

Kommunhuset_uti_Svedala

Flera företagare påpekade att hjälp var sällan att få, medan nya avgifter och utredningar – vanligtvis för triviala saker – var vanligt förekommande.

Kostnaden för tillsynen var 1400 kronor timmen

Företagare målade upp en bild av en dagligdags existens där de levde med ständigt oro för ny kontroll, frekvent initierad av kommunen genom analys av företagens hemsidor, etiketter och det liknande.

Att utmana en avgift eller granskning kunde resultera i fler undersökningar och ytterligare kostnader.

Kommunen innehade makt att avsluta företags verksamhet, och flertalet småföretagare upplevde sig som kraftlösa inför byråkratin.

Företagens misstro och avflyttning

Resultatet var att näringslivsorganisationer i Svedala avbröt sin relation med kommunen

Många företag valde att flytta sitt säte eller inte etablera sig i kommunen

Ryktet om Svedala som Sveriges mest ogästvänliga kommun för företag spreds

och denna situation rapporterades genomgående i media över hela landet

Vändningen – men inte genom reformer


Det skulle ha varit enkelt att lösa problemen genom att:

Ge instruktioner till inspektörer att bistå, istället för att hindra, företagen

  • Fastställa en övre gräns för inspektionskostnader
  • Hålla antalet inspektioner till ett minimum
  • Implementera skäliga tidsgränser och ge inspektörer utbildning om näringslivets betydelse
  • Men istället för att reformera tillsynen valde kommunen en annan väg.

    Initiativet koncentrerades på att uppgradera Svedalas image för de röstningsskickliga företagen i Svenskt Näringslivs enkät.

    Kommunen rekryterade två specialister för att förbättra rankingen, distribuerade nyhetsbrev, uppdaterade sin webbplats, lanserade en tidning samt sociala medier och promoverade sig som den främsta företagskommunen i Sverige på sin webbplats och vid olika tillställningar.

    Investeringen i ranking för miljoner hade påbörjats.

    Resultat: En raketklättring i rankingen


    Från de lägre regionerna på rankingen 2020 (position 236) har Svedala stigit till plats 44 år 2024, det mest betydande klivet uppåt i Skåne på fem år

    Kommunen har förbättrat sin poäng i Svenskt Näringslivs årliga enkät kontinuerligt över sex år, från 2,9 (2019) till 4,01 (2025) utifrån en skala från ett till sex

    Kritik: Manipulation eller verklig förbättring?

    Trots den positiva utvecklingen i rankingen kvarstår kritiken från många företagare.

    Många är tysta offentligt, rädda för nya tillsynsavgifter eller dyra böter som repressalier.

    Den fasta avgiften på 1400 kr i timmen för tillsyn kvarstår, och kommunens intäkter från dessa avgifter är högre än någonsin.

    Småföretagarna upplever inte någon förbättring, tvärtom – antalet inspektörer har ökat och rädslan för kommunen är omfattande.

    Det är i huvudsak de företag som är anslutna till Svenskt Näringsliv och deltar i omröstningen som märker av förbättringar.

    För andra företagare förblir verkligheten oftast oförändrad eller försämrad jämfört med tidigare.

    Svedala kommuns placering har stigit, samtidigt som företagens villkor har försämrats


    Det är uppenbart att Svedala kommun har klättrat i företagsrankingen

    Trots detta maskerar statistiken en bister verklighet där företagare känner sig obstruerade och finansiellt pressade av kommunens reglementen

    Under året 2025 har ansträngningarna för att samla in röster intensifierats.

    För de få som har rösträtt, leder jippon, fester och prisutdelningar till ökade rösttal.

    Svedala kommun har nyligen rekryterat en ny medarbetare för att locka fler företag till regionen.

    Så man kan få in ännu mer avgifter.